orzystamy z różnorodności jaka jest w sklepach, z dużego wyboru produktów. Coraz częściej sięgamy po marki premium i produkty luksusowe. Zakup lepszych artykułów to nie tylko wyraz zamożności, może być to forma oszczędzania. Często kupienie jednego produktu lepszej jakości okazuje się być tańszym rozwiązaniem niż kupienie kilku marnych. Artykuły premium możemy użytkować dłużej. Są one wykonane z wysokiej jakości materiałów za które warto zapłacić więcej. Konsumenci kojarzą takie artykuły z wysoką ceną, jednak kiedy przyjrzymy się stosunkowi jakości do ceny, zazwyczaj opłaca się zainwestować w coś lepszej jakości.

Niekiedy klienci nie mają możliwości zakupu swoich ulubionych produktów w sklepach osiedlowych lub cena jest wyższa od tej w dyskontach czy sklepach wielkopowierzchniowych. Dlaczego? Zwykle decyduje o tym polityka dystrybucyjna i cenowa producentów i nierówne traktowanie przez nich różnych formatów sklepów. Powodem problemów polskich sklepów małoformatowych są znaczące dysproporcje w podejściu wielu producentów do poszczególnych formatów sklepów. Niestety, ale duża część wiodących wytwórców ustalając swoje polityki sprzedażowe, kompletnie ignoruje możliwości i potrzeby niezależnych detalistów, w tym tych zrzeszonych w sieciach franczyzowych oraz ich klientów. Przez to sklepy małoformatowe nie mogą być konkurencyjne wobec wielkopowierzchniowego handlu, a konsumentom ogranicza się dostęp do ulubionych marek w dobrych cenach. Brak niektórych produktów na półkach i niekonkurencyjne, bo dużo wyższe niż w dyskontach i w innych sklepach wielkopowierzchniowych ceny – to problemy, na które codziennie napotykają klienci małoformatowych sklepów detalicznych. Nie wynikają one jednak ze złej woli ich właścicieli, a z polityki dystrybucyjnej i cenowej wielu czołowych producentów. Choć to właśnie w sklepach małoformatowych dokonywana jest niemal połowa zakupów dóbr szybkorotujących w Polsce, to część wiodących wytwórców zdaje się ignorować ten segment rynku.

Problem marek premium zrozumiały dyskonty, które wykorzystały idącą im na rękę politykę producentów i wprowadziły liczny asortyment lepszych produktów. W połączeniu z agresywnym i rozbudowanym marketingiem przyczyniło się to do wejścia na dobre takich artykułów do dyskontów. W krótkim czasie ta polityka zmieniła w dużym stopniu oblicze handlu w Polsce i dała konsumentom jasny przekaz – produkty luksusowe są też dla Ciebie. Niestety kosztowało to handel w Polsce zniknięcie jednej sieci zajmującej się tym obszarem produktowym oraz poważnymi zaburzeniami dla kolejnej. Dlatego też tak ważna jest współpraca sieci detalicznych z silnymi podmiotami hurtowymi, które mogą zapewnić lepsze warunki zakupu także artykułów premium dla mniejszych sieci, tak by nawiązać walkę konkurencyjną z dyskontami również w tym obszarze.

Polskie marki dorównują jakością do produktów największych światowych firm, a niekiedy są nawet lepsze i pożądane przez zagranicznych klientów. Zmienia się też grupa odbiorców takich produktów, ceny stają się bardziej przystępne i mogą korzystać z tego klienci ze szczuplejszym portfelem. Dlatego bardzo ważne jest, aby producenci umożliwiali zakup ich produktów premium także w małych sklepach po przystępnych cenach.